De markt en Capeti - Reisverslag uit Sovata, Roemenië van Caroline Kruijf - WaarBenJij.nu De markt en Capeti - Reisverslag uit Sovata, Roemenië van Caroline Kruijf - WaarBenJij.nu

De markt en Capeti

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

03 November 2018 | Roemenië, Sovata

Vanmorgen ben ik met Keesjan, Alie, Wilma en Sjef naar de markt geweest. Dat was vroeg opstaan want daarna zouden we met zijn allen naar Capeti gaan. Capeti is ook weer een klein plaatsje buiten Sovata. Op de markt kwamen we allerlei soorten groenten tegen, maar ook fruit, schoenen, kaas en ook hele grote onderbroeken. Op de markt kwamen we ook een zigeunervrouw, Baranka Margit tegen die dit jaar geen uitnodiging heeft ontvangen omdat ze boel beduvelt. Zij schijnt meerdere huizen te hebben maar laat ons het meest armzalige huisje zien waar ze zou wonen. Elke keer als zij door de lopersgroep werd bezocht was zij eventjes niet thuis maar deed de tamtam zijn werk om haar te waarschuwen. Voordat we de markt op gingen zagen we ook nog een vrouwtje dat boos naar ons was aan het roepen. Dit vrouwtje is ooit door een beer gegrepen en nu geestelijk niet meer in orde. Beren worden steeds vaker gesignaleerd in het dorp, op zoek naar voedsel.
Vanmiddag dus naar Capeti. Één berg te bezoeken met zigeuners en één berg met Roemenen. Eerst met zijn allen naar de zigeunerberg geweest. Als eerste zag ik Kamilla die in Zegveld is geweest. Even op de foto gezet. We kwamen ook een jongen tegen, genaamd Richie van 10 jaar. Hij was nog niet in Nederland geweest. Hij sprak goed Engels en vond het ook leuk om Engels te praten en Engelse boeken te lezen. Later hoorde ik van Timea, de tolk dat zij geprobeerd had hem dit jaar al voor een vakantie in Nederland te krijgen. Helaas was dat niet gelukt omdat beide ouders moeten tekenen voor goedkeuring. Als ouders dan in het buitenland zijn om te werken of ze zijn gescheiden, lukt het soms niet om de goedkeuring van de ouders te krijgen. Bovenaan de berg hadden we een prachtig uitzicht over de vallei en kwamen we een herder met een heleboel schapen tegen en zelfs 'wilde' varkens. Daarna naar de andere berg gereden, hier hebben we ons in 2 groepen gesplitst. Ik liep met Jaap en Chef en tolk Marian. Het is soms moeilijk te volgen hoe de families in elkaar steken en wie waar woont. Het is ook een gebied waar weinig families wonen en zij alles van elkaar weten.
Weer terug in Sovata zijn Sjef en ik naar Eva Sántha geweest. Zij verbleef vorig jaar in Nederland bij mijn vriendin Jacqueline. Eva woont met haar moeder in het achterste deel van het huis en vader woont met zijn nieuwe vriendin in het voorste deel van het huis. Bijzondere situatie maar door iedereen volkomen geaccepteerd.