Buiten Sovata - Reisverslag uit Sovata, Roemenië van Caroline Kruijf - WaarBenJij.nu Buiten Sovata - Reisverslag uit Sovata, Roemenië van Caroline Kruijf - WaarBenJij.nu

Buiten Sovata

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

01 November 2018 | Roemenië, Sovata

Vandaag zijn we buiten Sovata geweest, naar Ilyesi. Ik loop dit keer met Alie. Op bezoek bij piepkleine huisjes waar de kachel flink opgestookt wordt en het erg rokerig ruikt. Het is 20 graden buiten! Dan ben je blij als je weer buiten staat. We bezoeken ook zus met gehandicapte broer. De broer ziet ons eerst liever gaan en maakt een beweging met zijn arm van af maken die mensen totdat de zus Alie omhelst dan wil broer dat ook. Daar moet even een foto van worden gemaakt. Gelukkig heeft Alie steriele doekjes bij zich. We bezoeken ook een oudere mevrouw die trots verteld dat ze 3 jaar Engelse les heeft gevolgd maar niemand heeft om Engels mee te praten. In haar beste Engels biedt zij ons een flesje Palinka aan. We hebben nu geen tolk bij ons. Soms word ik aangezien als tolk en houdt men een heel verhaa; tegen mij in het Hongaars waar ik dus helemaal niets van begrijp!
'S middags bezoeken we geen mensen want het is 1 november, het is vandaag Allerheiligen en bijna iedereen bezoekt dan het kerkhof om een bloemetje te brengen bij een overledene en een kaarsje te branden. Het is heel indrukwekkend. Alie en Keesjan kopen ook een bloemetje. Het zijn een heleboel kerkhoven bij elkaar. Ik kom Linda tegen die bij Saskia heeft gelogeerd dit jaar. Ik krijg weer een knuffel van haar en we gaan even samen op de foto. Later kom ik ook nog Béla en Erika Nagy tegen, de ouders van Norbert die in 2014 bij ons heeft gelogeerd. Erika ziet uit naar zondag, dan kom ik weer bij ze langs. Na het avondeten gaan we weer terug om de kerkhoven by night te zien. Prachtig al die kaarsjes aan.

  • 01 November 2018 - 18:35

    Ineke:

    leuk om je te volgen zus.

  • 02 November 2018 - 07:04

    Tessa:

    Leuk hoor! Groetjes daar!

  • 02 November 2018 - 07:51

    Woudina:

    Indrukwekkend om te zien en te lezen waar je/jullie mee bezig zijn en op deze manier te volgen. en mee te leven. We hopen dat jullie naast goederen ook liefde en hoop kunnen geven in het veelal zware bestaan van deze mensen. Nog een gezegende tijd toegewenst Caroline met allen die bij je zijn! XX

  • 02 November 2018 - 09:41

    Van Mama:

    Leuk zo af en toe wat van je te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Actief sinds 26 Okt. 2018
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 5136

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2018 - 14 November 2018

Mijn eerste reis als vrijwilliger

Landen bezocht: